Kluczowe kompetencje przepustką do rozwoju osobistego

Kluczowe kompetencje przepustką do rozwoju osobistego

30 uczniów oraz 4 nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Oleszycach uczestniczy w międzynarodowym projekcie o nazwie „Kluczowe kompetencje przepustką do rozwoju osobistego”, finansowanym ze środków programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, realizowanym  w Erateini w centralnej części kontynentalnej Grecji, na południowym krańcu półwyspu Peloponez, leżącym bezpośrednio nad malowniczą Zatoką Koryncką.

Celem projektu jest  wzmocnienie tożsamości europejskiej, wymiana doświadczeń, doskonalenie umiejętności językowych, wspieranie uczniów w rozwoju wymaganych przez pracodawców kompetencji miękkich, rozwijanie przedsiębiorczości służącej kreowaniu mobilności uczniów oraz onboarding przyszłych pracowników,  przeciwdziałanie bezrobociu absolwentów, rozwój współpracy międzynarodowej. W ramach  2-tygodniowego wyjazdu do Grecji na mobilność edukacyjną w terminie: 07.04 – 20.04.2024 r., uczniowie mają możliwość rozwijania kompetencji kluczowych, w tym zawodowych.

Wyjazd na realizację projektu kulturowego nie wiąże się dla uczniów z koniecznością ponoszenia kosztów. Wszystko, od podróży, przez kieszonkowe, pobyt w Grecji, zajęcia edukacyjne, wyżywienie i inne atrakcje zostało zapisane w projekcie. Szkoła na jego realizację otrzymała 48 658,00 Euro!

W projekcie udział biorą uczniowie Technikum w zawodach technik żywienia, technik rolnik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik weterynarii. Rekrutacja uczniów odbywała się na podstawie ich wyników w nauce, zachowania, frekwencji na zajęciach, znajomości języka angielskiego, zaangażowania w działania szkolne, lokalne i regionalne, mniejszych szans edukacyjnych, z uwzględnieniem kryterium trudnej sytuacji z ograniczonym dostępem do uczestnictwa w programie.

Rekrutacja do projektu była bardzo szczegółowa. Każdy z uczniów, który został zakwalifikowany brał także udział w dodatkowych zajęciach przed wyjazdem, podczas których uczniowie szlifowali język angielski, mieli dodatkowe zajęcia z zakresu przygotowania pedagogiczno-kulturoznawczego.

Udział w projekcie umożliwia realizację zaplanowanych celów i rezultatów jak również rozwijanie kompetencji informatycznych uczniów poprzez urzeczywistnianie misji partnerskich szkół, polegających na tworzeniu nowych, interesujących i praktycznych specjalności dostosowanych do zainteresowań i wymagań współczesnego społeczeństwa informacyjnego.

Realizacja projektu pozwoli uczniom pogłębić praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu podstawy programowej. Ponadto uczniowie będą mieli okazję do poznania kultury greckiej poprzez udział w programie kulturowym, podczas którego odwiedzą najważniejsze atrakcje turystyczne regionu, takie jak Galaxidi, Nafpaktos, Delfy, Olimpię, a przede wszystkim dzielić się wiedzą i umiejętnościami ze szkołami Sieci Szkół  Rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Praca w projekcie z partnerską szkołą grecką  jest również ciekawym doświadczeniem dla kadry nauczycielskiej naszej szkoły. Jak zauważają sami nauczyciele, nastawienie na realizację celów, efekty i rezultaty, a przede wszystkim zmiana przestrzeni edukacyjnej, w tym czasowej, nieograniczanej dzwonkami lekcyjnymi, to podstawowe elementy niezbędne do efektywniejszego realizowania procesu edukacyjnego.

Dwa tygodnie czternaście dni. To niby niewiele, jednak jest to niesamowita przygoda dla wszystkich uczestników, podczas której uczą się od najlepszych, szlifują język, poprawiają komunikację, nabywają nowe umiejętności praktyczne, poznają kolegów ze szkół partnerskich oraz fantastyczne miejsca.

Bądźcie z nami w social mediach, na stronie szkoły, Facebooku, TikToku!