Szkolny Klub Europejski

  1. Szkolny Klub Europejski – informacje ogólne

Szkolny Klub Europejski jest formą współpracy nauczycieli i uczniów. Zajmuje się upowszechnianiem wiedzy o Europie – państwach, historii, geografii, sztuce, nauce, sławnych ludziach, instytucjach i organizacjach, integracji europejskiej wśród członków klubu, innych uczniów szkoły, a także rodziny, znajomych, mieszkańców miejscowości czy regionu. Uczy młodych ludzi aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, realizacji założonych celów. Zdobyta wiedza,  doświadczenie i umiejętności mogą okazać się pomocne w dalszym rozwoju zawodowym.

Działalność klubu realizowana jest  z instytucjami i partnerami chętnymi do współpracy.

Pierwsze Szkolne Kluby Europejskie powstały w Portugalii, skąd idea ta przeniosła się do całej Europy.

  1. Szkolny Klub Europejski w naszej szkole – historia powstania

Szkolny Klub Europejski działa w naszej szkole od 10 marca 2003 r.

Powstał z inicjatywy uczniów i nauczycieli pani Jolanty Olejarskiej i pani Krystyny Sosnowskiej. SKE rozpoczął swą działalność po uzyskaniu zgody ówczesnego dyrektora Zespołu Szkół  w Oleszycach pani Teresy Mazur oraz po zarejestrowaniu w RCIE w Rzeszowie i Centrum Informacji Europejskiej w Warszawie. W kolejnych latach opiekę nad członkami Szkolnego Klubu Europejskiego sprawowali następujący nauczyciele: pani Magdalena Warcaba, pani Agnieszka Kapel oraz wspomagająca ją pani Monika Błaż.

Od 2023 r. opiekę nad Szkolnym Klubem Europejskim sprawuje pani Judyta Senyk-Baran.

  1. Cele działania Szkolnego Klubu Europejskiego
  1. Pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o Unii Europejskiej poprzez organizowanie i angażowanie się członków klubu w przedsięwzięcia o tematyce europejskiej.
  2. Szerzenie i wspieranie edukacji europejskiej.
  3. Promowanie aktywnego obywatelstwa i uczenie odpowiedzialności za swoje działania.
  4. Kształtowanie postaw aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, dążenia do realizacji założonych celów.
  5. Tworzenie przestrzeni do eksploracji pozaformalnych metod i obszarów uczenia się, takich jak międzynarodowa komunikacja w zakresie tematyki europejskiej (np. zagadnienia polityczne, gospodarcze, kulturalne, itd.).
  6. Promowanie autonomii uczniów poprzez uczenie krytycznego myślenia i rozwijanie ducha przedsiębiorczości.
  7. Propagowanie świadomego obywatelstwa europejskiego i rozwijanie kompetencji językowych.
  1. Działania organizacyjne:
  1. opracowanie statutu,
  2. określenie nazwy, motta, emblematu (logo) klubu,
  3. przygotowanie pomieszczenia klubowego,
  4. organizowanie “burzy mózgów” na temat akcji, które klub mógłby przeprowadzić,
  5. opracowanie planu i sposobu informowania społeczności szkolnej czy lokalnej (gazetka ścienna, ulotki, gazetka szkolna poświęcona tematyce europejskiej, informacje w social mediach,
  6. prowadzenie kroniki klubowej będącą prezentacją osiągnięć oraz zakładki na stronie internetowej.
  1. Działania w szkole:
  1. przygotowanie wystaw tematycznych,
  2. organizowanie konkursów wiedzy o Europie, obchodów Dnia Europejskiego i poszczególnych państw europejskich,
  3. sporządzanie map, plakatów, plansz edukacyjnych,
  4. organizowanie tematycznych debat, seminariów i konferencji we współpracy z instytucjami europejskimi,
  5. przygotowanie “półki europejskiej” w szkolnej bibliotece i tworzeniu teczek lub albumów tematycznych na podstawie zbieranych informacji,
  6. prowadzenie przez członków klubu lekcji europejskich dla uczniów własnej szkoły,
  7. organizacja Szkolnych Dni Przedsiębiorczości.
  1. Działania pozaszkolne:
  1. poszukiwanie grup wsparcia (w szkole, w środowisku lokalnym, instytucjach centralnych, organizacjach pozarządowych o ogólnopolskim zasięgu) – współpracy z mediami, uczestniczeniu w imprezach o tematyce europejskiej,
  2. prowadzenie przez członków klubu prelekcji europejskich dla uczniów innych szkół,
  3. nawiązanie współpracy z innymi klubami działającymi w Polsce, organizowanie wspólnych przedsięwzięć,
  4. nawiązanie współpracy z klubami lub szkołami z innych państw europejskich, w celu organizowania wymiany młodzieży.
  1. Dokumentacja Szkolnego Klubu Europejskiego

Statut Szkolnego Klubu Europejskiego

Regulamin Szkolnego Klubu Europejskiego

Deklaracja członkowska

Karty członkowskie

Kronika Szkolnego Klubu Europejskiego